werk
maurice brams is een ‘taille directe’ beeldhouwer.
hij maakt zijn sculpturen direct vanuit zijn geheugen in het materiaal zonder gebruik te maken van modellen of maquettes.
een directe benadering zoals gebruikt in primitieve kunst.
hij maakt gebruik van hout, marmer, brons, albast, arduin, franse steen en plexiglas.
zijn werk kan worden onderscheiden in de volgende fasen:
1966-1976: houtsculpturen rond ‘moeder en kind’
1976-1982: marmer-, brons-, en houtsculpturen rond vruchtbaarheid;
vanaf 1982 werken rond het evolutionisme.
‘sculptuur als synthese’
‘het werk van brams brengt mij steeds weer de dualistische filosofie van plato in gedachten: boven de wereld der concrete dingen, die ontstaan en weer verdwijnen, bestaat de wereld der vormen of ideeën.
die zijn absoluut enig en onveranderlijk en geven aan de concrete bestaansvormen, die er afbeeldingen van zijn, een zin en betekenis.
brams werk is enerzijds sterk op de werkelijkheid geënt, omdat evolutie, geboorte, vruchtbaarheid en bevruchting zijn voortdurende bron van inspiratie en zijn enige werkelijke boodschap zijn.
anderzijds streeft hij slechts de wereld na der Ideeën en prefecte vormen, die enig en noodzakelijk zijn, en die, hoewel nog zichtbaar verwant met de werkelijkheid, deze werkelijkheid toch transcenderen.
tegenover de veelheid en bijzonderheid der dingen plaatst hij de eenheid en universaliteit van zijn creaties; tegenover de toevalligheid der dingen, de noodzakelijkheid der vormen. in die zin plaatst de kunstenaar zich voor een onmogelijke opgave en tart hij de goden.
in die zin is brams’ kunst wezenlijk utopisch.
universaliteit is hier een sleutelbegrip.
brams schept een vormentaal, een semiotiek, die bij de toeschouwer behalve een wonderlijke esthetische ervaring vooral ook een diepe herkenning teweegbrengt.
deze werken wekken immers, met hun archetypische symboliek, onmiskenbaar de herinnering op aan een oeroud menselijk ervaren: voortdurende evolutie, geboren worden en sterven, het panta rhei.
die vormentaal wordt, in grote gespannenheid van vlakken, van alle anekdotiek ontdaan. het schokkende experiment is haar vreemd.
de paradox van dit werk is de strikte originaliteit en het extreem persoonlijke van de tekentaal enerzijds, tegenover de grote herkenbaarheid ervan anderzijds.
bewust duid ik brams’ instrumentarium aan met de termen “tekentaal” en “semiotica”.
zijn sculptuur is essentieel teken, verwijzing.
het is veruitwendiging van idee, het drijven van geest in materie, in een poging tot definitieve synthese.’
(i verheyen, voorzitter jakob smitsmuseum, mol (be))
maurice brams
geboren in 1938 in aarschot (be)
overleden in 2017 in turnhout (be)
woonde in oud-turnhout (be)
werkte in zijn atelier bij het bedrijf tuytelaers in ravels (be).
opleiding
studies regentaat, leraar nederlands, frans, geschiedenis.
exposities
in belgië (be):
1973 eerste expositie met houtsculpturen in kasteel horne, sint-truiden
1986 expositie van sculpturen in marmer en brons.
solo-exposities onder meer in:
antwerpen, beerse, brussel, hingene-bornem, mol, mons, oostduinkerke, schelderode.
groepsexposities onder meer in:
antwerpen, beerzel, blankenberge, brussel, brugge, gent, hamme, hamme-waasmunster, knokke, lier, luik,, kalmthout-kapellen, kasterlee, mol, waasmunster, willebroek.
in nederland (nl):
1987 eerste buitenlandse tentoonstelling bij akzo organon in oss.
solo-exposities onder meer in:
cadier en keer, maastricht, tilburg, den haag.
groepsexposities onder meer in:
amsterdam, cadier en keer, eck en wiel, ‘s-hertogenbosch, sittard.
verder in het buitenland onder meer in:
bazel (ch), düsseldorf (de), luxemburg (lu), marbella (es), marq en baroeul (fr), parijs (fr),
shetland-eilanden, (gb), le touquet (fr).
gallery 9 presenteert zijn werk sinds 2014 in de galerie:
2024 zomerexpositie in de galerie
2023 zomerexpositie in de galerie
2022 voorjaarsexpositie in de galerie
2019 winterexpositie in de galerie
2017 duo expositie samen met ineke van koningsbruggen in de galerie
2017 voorjaarsexpositie in de galerie
2017 winterexpositie in de galerie
2016 najaarsexpositie in de galerie
2016 zomerexpositie in de galerie
2016 lente-expositie in de galerie
2015 zomerexpositie in de galerie
2014 expositie ‘6 posities concrete kunst’ in de galerie
2014 zomerexpositie in de galerie
2014 presentatie op kunstrai in rai, amsterdam
2014 jubileumpresentatie 25 jaar gallery 9 op kunstrai, amsterdam
2014 duo expositie samen met takshi suzuki in de galerie
2014 jubileumpresentatie 25 jaar gallery 9 op art breda, breda
2014 jubileumpresentatie 25 jaar gallery 9 op raw art fair, rotterdam
2014 jubileumexpositie 25 jaar gallery 9 in de galerie
kunstbeurzen
het werk van brams is gepresenteerd op london art fair (gb), art fair new york (us), art fair strasbourg (fr), tefaf maastricht (nl), lineart gent (be).
werk van maurice brams is door gallery 9 gepresenteerd op:
raw art fair 2014 in rotterdam (nl)
art breda 2014 in breda (nl)
kunstrai 2014 in amsterdam (nl)
collecties
het werk van brams is opgenomen in kunstverzamelingen in australië, belgië, duitsland, frankrijk, groot-brittannië, japan, groothertogdom luxemburg, nederland, spanje, verenigde staten van amerika en zwitserland.
opdrachten
werk in opdracht voor mercator verzekeringen, kredietbank, vlaamse tennisvereniging, het volk en het laatste nieuws, gsi belgium-luxembourg.
publicaties
maurice brams beeldhouwer
door ivo verheyen en hans henderickx
met voorwoord door els michielsen
een uitgave van het gemeentelijk jakob smitsmuseum mol en de vzw vrienden van het jsm
2008
119 p., afbn.
isbn 978908205726
verschenen ter gelegenheid van de tentoonstelling beelden van brams in het jsm van 21 juni tot 14 augustus 2008
mbrams
met foto’s van joris luyten en w. lauwers
z.j.
32 p., afbn.