werk
tije domburg maakte na het verlaten van de rietveld academie (1968-1973) een aantal jaren uitsluitend keramische vormen.
witte objecten en wandreliëfs: altijd opgebouwd uit meerdere basisvormen als cilinders en blokken.
in de tachtiger jaren van de vorige eeuw werden de reliëfs alleen nog in wit papier uitgevoerd.
in series werden -opnieuw- licht en schaduwwerking, ritme, en het ontleden en opbouwen van elementen onderzocht.
het gaat in die reliëfs altijd om de ordening en opbouw van grote aantallen kleine elementen/bouwstenen waarbij "het totaal meer wordt dan de som der delen".
de sobere constructivistisch aandoende werken hebben dan ook al vaak een enigszins lyrische ondertoon.
rond 1990 vertaalt de behoefte aan ordening en rangschikking van grote aantallen zich letterlijk in cijfers en getallen.
het cijfer als bouwelement, maar óók als symbool om de oneindige en ongrijpbare werkelijkheid uit te drukken.
"de macht van het getal".
toen deed overigens ook kleur haar intrede in zijn werk.
en sinds ongeveer 2000 zijn de vier letters acgt (die staan voor de basen waar uit dna is opgebouwd) de nieuwe bouwstenen voor een aantal kleurrijke tableaux.
tije domburg is al een aantal jaren geboeid door de onderzoeken rond -met name- het menselijk genoom, en de gegevens en verwachtingen die daar uit voortkomen.
hij is sindsdien bezig met de verbeelding van zijn persoonlijke genoom, eigenlijk een dna-zelfportret, in een (oneindige) reeks tableaux die hij omstreeks 2114 (geen typefout) hoopt te voltooien.
de 3 miljard basen van het menselijk genoom; de 160 miljard basen van de sprinkhaan; de ruim 6000 genen van gist; de ongeveer 23.000 genen van ons zelf........en dat allemaal uitgedrukt in die 4 letters.......acgt.
de ontwikkelingen rond het dna-onderzoek zijn de aanleiding, zijn de brandstof die de artistieke motor op gang brengt.
een bericht over de ontdekking van de arseenbacterie; over het gebrek aan empatisch vermogen als er ergens in het dna een ‘a’ op de plaats van een ‘g’ zit; het stamcel- onderzoek; de ontwikkeling van kunstmatig dna; de ontdekking dat de hondshaai geen hoxc-genen blijkt te hebben.......het zijn allemaal nieuwe impulsen om te ordenen en te bouwen; met als resultaat een alsmaar groeiend zelfportret.
hij blijft tenslotte een lyrisch constructivist, en de dubbele helix blijft natuurlijk een prachtige constructivistische vorm.
tije domburg
geboren in 1947 in amsterdam
woont en werkt in haarlem
opleiding
1968-1973 gerrit rietveld academie
exposities
in nederland onder meer in:
alkmaar: stedelijk museum alkmaar
amersfoort: het kapelhuis, museum flehite
amsterdam: galerie de tor, galerie bouma, galerie de witte voet, galerie vromans
den haag: haagse kunstkring, koninklijke bibliotheek, pulchri studio
eindhoven: abn/amro bank eindhoven
enschede: t.h. twente
haarlem: stichting beeldende kunst haarlem, provinciehuis noord-holland, galerie ruyssenaars, vishal haarlem
heemstede: galerie de bleeker
laren: singer museum
leeuwarden: galerie van hulsen
plasmolen (bij nijmegen): galerie de vierde dimensie
rotterdam: galerie aelbrecht
wageningen: galerie wit
ned. kunst stichting met reizende tentoonstelling “meervoud-enkelvoud”
ned. kunst stichting met reizende tentoonstelling “papier”
gallery 9 presenteert het werk van tije domburg sinds 2014:
2016 presentatie op kunstrai | art amsterdam in amsterdam
2015 duo-expositie in de galerie samen met eddy stikkelorum
2015 zomerexpositie in de galerie
2014 zomerexpositie in de galerie
2014 jubileumpresentatie 25 jaar gallery 9 in 2014 op raw art fair in rotterdam, art breda in breda en kunstrai in amsterdam
2014 jubileumexpositie 25 jaar gallery 9 in de galerie
opdrachten
wandreliëf afdeling bevolkingsregister haarlem
wandreliëf waterbedrijf zuid-kennemerland velsen
her-inrichting van zeggelenplein haarlem
wandreliëfs sporthal oostenburg amsterdam
wandplastiek voor bejaardentehuis heiloo
woonomgevingsplan voor richard holkade haarlem;
collecties
het werk van tije domburg is opgenomen in particuliere collecties en de collecties van:
museum boymans van beuningen, rotterdam
centraal museum, utrecht
stedelijk museum, amsterdam
museum princessehof, leeuwarden
dienst esthetische vormgeving kpn, den haag
provincie noord–holland
rijksdienst beeldende kunst, den haag
pen alkmaar
gemeente amsterdam
gemeente haarlem
publicaties
-catalogus “vijf jaar wit”, 2009; uitgave galerie wit, wageningen
-catalogus “25 jaar galerie vromans”, 2004; uitgave galerie vromans,
amsterdam
-catalogus “zonder titel” , 2004; uitgave de vishal, haarlem
-blad “scriptores” nrs.6/7 2004; uitgave vereniging voor kalligrafen
-catalogus “achter glas”, 1996; uitgave de bleeker-het oude slot, heemstede
-catalogus “kunst op straat”, 1995; uitgave de vishal, haarlem
-catalogus “veertien nederlandse papierkunstenaars”, uitgave koninklijke
bibliotheek, den haag
-blad nederlandse gemeenten, nov.1990; uitgave vereniging nederlandse
gemeenten
-brochure “papier”, 1982; uitgave ned. kunst stichting
-boek “nederlandse keramiek 1900-1975” door m. spruit-ledeboer
-brochure “meervoud-enkelvoud”, 1974; uitgave ned. kunst stichting