hendrik dijk
(oostmahorn, fryslân, nl, 1948)
werk / works:
schilderijen / paintings:
series:
hendrik dijk
(oostmahorn, fryslân, nl, 1948)
werk / works:
schilderijen / paintings:
series:
artists statement
‘diad-serie’ van hendrik dijk
de ‘diad-serie’ is een zoektocht naar subtiele secundaire en tertiaire kleuren door twee verschillende aquarelverven over elkaar heen te leggen.
de zoektocht is naar een gevoel van licht dat uit de individuele velden komt terwijl ze in een diep zwart 'zweven'.
een vel arches aquarelpapier van 300 grams is op een houten paneel geplakt. Aan elk stuk gaat een uitgebreide test van de kleuren en hun toonwaarden vooraf.
de te schilderen delen worden afgeplakt en met een marterkwast van 75 mm wordt in één beweging een kleur aangebracht.
zodra de eerste laag droog is, wordt de tweede toegevoegd.
wanneer de tweede laag wordt toegevoegd, lost deze een kleine hoeveelheid van de onderliggende kleur op, waardoor subtiele toon- en chromatische verschillen ontstaan.
de randen zijn geverfd met platte zwarte gouache om een diep mat niet-reflecterend oppervlak te verkrijgen.
als laatste stap wordt het stuk zorgvuldig besproeid met fixeermiddel voor waterdichtheid en bescherming.
‘diad series’: de zoektocht naar helderheid.
de serie is in 2012 begonnen in mijn studio in kingston, new york.
het was een tijd waarin ik me voorbereidde op een repatriëring naar nederland, na 30 jaar in de VS te hebben gewoond.
Ik ben er dit jaar weer aan begonnen, geïnspireerd door dick bouwma, eigenaar van gallery nine.
de twee tegengestelde kleuren die elk van de velden creëren, symboliseren de twee werelden waarin ik leefde in een tijd van drastische persoonlijke veranderingen.
het werk is moeilijk te maken.
aquarel is een ‘gecontroleerd ongeluk’ (nathaniel hawthorne).
er kan zoveel misgaan.
gemiddeld mislukken twee stukken voor ieder dat de studio verlaat.
het werk is gemaakt op aquarelpapier gemonteerd op een houten paneel.
het is een zoektocht naar helderheid die voortkomt uit het toepassen van twee tegengestelde kleuren, zoals oranje en blauw, rood en groen of geel en paars.
de twee kleuren neutraliseren elkaar en creëren een zachte tertiaire ‘gloed’.
elk kleurveld heeft twee zijstrepen die de toegepaste kleuren weergeven.
al het werk heeft dezelfde vorm en alle negen kleurvelden zijn omgeven door matzwarte verf om de kleurvelden ‘in de ruimte te laten zweven’.
hendrik dijk